اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

خراسان‌جنوبی درگیر ملخ‌های صحرایی| از شناسایی ۲۵ کانون آلوده تا احتمال آلودگی ۵۰ هزار هکتار

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: تاکنون سه شهرستان استان درگیر این آفت شده‌اند که شامل ۱۷ هزار هکتار در شهرستان نهبندان، ۵۰ هکتار در شهرستان سربیشه و ۱۰ هکتار در شهرستان زیرکوه است.

خراسان‌جنوبی درگیر ملخ‌های صحرایی| از شناسایی ۲۵ کانون آلوده تا احتمال آلودگی ۵۰ هزار هکتار

غلامرضا قوسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند با بیان اینکه از هفته گذشته شاهد ورود ملخ‌های صحرایی به استان خراسان‌جنوبی هستیم، اظهار کرد: نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر در هفته گذشته در شهرستان نهبندان آغاز شد.

وی از آلودگی ۱۷ هزار و ۶۰ هکتار از مزارع استان به آفت ملخ صحرایی خبر داد و بیان داشت: تاکنون سه شهرستان استان درگیر این آفت شده‌اند که شامل ۱۷ هزار هکتار در شهرستان نهبندان، ۵۰ هکتار در شهرستان سربیشه و ۱۰ هکتار در شهرستان زیرکوه است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه براساس آخرین پیش‌بینی‌ها احتمال آلودگی ۵۰ هزار هکتار از مراتع و مزارع استان به این آفت وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون ۲۵ کانون آلوده به ملخ صحرایی در استان شناسایی شده است.

 

قوسی تصریح کرد: در حال حاضر مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان به آفت ملخ صحرایی آلوده شده و چون خراسان‌جنوبی با این مناطق هم مرز است احتمال ریزش آفت به استان از این مناطق زیاد است.

وی مطرح کرد: ملخ صحرایی در این مناطق به رنگ زرد لیمویی و در حال جفت‌گیری و تخم‌ریزی است و با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه رودخانه‌های قدیمی، مسیل‌ها و دشت‌های دارای خاک نرم محیط مناسبی برای تخم‌ریزی آفت است.

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه به دنبال این هستیم که در مرحله تخم‌ریزی ملخ مبارزه را انجام دهیم تا شرایط به مقابله با نسل‌های ۲، ۳ و ۴ این آفت نرسد، تبیین کرد: از چهارم اردیبهشت امسال مبارزه با این آفت به وسیله دستگاه‌های «یو ال وی» پاش آغاز و تاکنون یک‌ هزار و ۳۰۰ تا یک‌ هزار و ۵۰۰ هکتار سم پاشی صورت گرفته است.

 

قوسی اعلام کرد: قدرت تخریب نسل چهارم و پنجم این ملخ‌ها بسیار بالا است لذا برای مبارزه با این آفت نیازمند دستگاه‌های سم‌پاش پیشرفته است که امکانات موجود ما برای مبارزه جوابگو نیست و پیگیر تهیه سم‌پاش و امکانات لازم از وزارتخانه هستیم.

وی با اشاره به خسارت کنونی ملخ‌های صحرایی به اراضی کشاورزی استان، عنوان کرد: ملخ‌ها بیشتر به مراتع استان خسارت وارد کرده‌اند و در شهرستان نهبندان هجوم آن‌ها به مزارع دیم نیز مشاهده شده است.

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در پایان مطرح کرد: ملخ‌های صحرایی به‌صورت گله‌ای پرواز می‌کنند و قدرت پرواز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد و در صورت وزش بادهای موافق این مسافت به بیش از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر در روز هم می‌رسد.

 

 

انتهای پیام/3403/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول